Aprindere electronica


Aprinderea electronica prezentata este "clona" uneia care a functionat foarte bine (mai multi ani) pe un autoturism Dacia 1410 break. In prezent un exemplar "clonat" este montat pe o Skoda 120L, iar cel prezentat in imagini a intrat in probe in 2004 si rezista si in prezent pe o broasca (Volkswagen 1300), dupa 10.000km

Fata de schema originala, am facut urmatoarele modificari:
- rezistorul R3 de valoare 2,7kohm a fost inlocuit cu un rezistor de 2kohm si un LED de culoare rosie
- rezistorul R4 de 47 ohm / 7W a fost inlocuit cu un rezistor de 43 ohm / 7W, deoarece aceasta valoare a fost disponibila in magazine
- tranzistorul T2 tip BUX82 a fost inlocuit cu BU526, din aceleasi motive
- condensatorul C2 de 0,22 microfarazi / 1000V a fost inlocuit cu 0,1 microfarazi / 1000V, deoarece valoarea originala nu era disponibila in magazine si din calcule rezulta valoare aleasa de mine :)

Observatie: condensatorul C2 la valoarea de 0,1uF creaza uneori probleme la pornire si la turatii mari ale motorului, asa ca... am revenit la schema originala... solutiile de rezolvare sunt urmatoarele: 2 condensatoare de 0,1uF/630-1000V in paralel sau montarea condensatorului care fusese montat pe delcou, in paralel cu bobina, pe firul care iese din aprindere

Observatii:

1) deoarece tranzistorul BU526 suporta tensiuni mari (400V) nu ar mai necesita cele diode Zener, dar aceastea au fost montate din motive de siguranta...
2) tranzistorul T1 nu necesita in mod expres radiator, dar daca se stie ca va folosita la masini care parcurg multi kilometrii zilnic sau la drumuri lungi, este bine, sa se monteze un mic radiator din aluminiu
3) tranzistoul T2 trebuie sa aiba radiator, in cazul meu am folosit drept cutie o savoniera, ceea ce nu am ai necesitat izolarea tranzistorului de radiator, in caz contrar trebuie folosita foita de mica si tubulete de protectie (emitorul tranzistorului fiind pe carcasa)
4) se recomanda alegerea unor fire de diverse culori si cu sectiunea de minim 2,5mmp, in cazul meu am folosit: rosu, pentru alimentare cu 12V, albastru pentru contactul delcoului (ruptor), galben-verde pentru bobina si negru pentru masa (-12V)
5) verificarea in regim "static" consta in legarea bornelor de alimentare (rosu la +12V, negru la -12V, un bec de 20W/12V intre borna galben-verde (bobina) si +12V si se atinge firul albastru (ruptor) la masa (-12V).. in cazul nostru trebuie sa se aprinda si LED-ul si becul in timpul cat firul pentru ruptor este la masa

Puteti descarca in diferite formate:

- schema aprinderii desenata de mana, inclusiv cablaj

- schema aprinderii desenata in Microsoft Word, inclusiv cablaj

- schema (sch), cablaj (brd) in EAGLE 4.11 si in pdf, cablaj la scara 1:1

Cautand pe net, am mai gasit o schema similara la http://www.mujweb.cz/www/xyzz/lada/elzap.htm , diferind polarizarea tranzistorului final..

Intoarcere la pagina principala eServiceInfo.com top 100 of electronics sites - service manuals, data sheets etc.